ابررسانایی superconductivity

امام على‌علیه‏‌السلام: سرآمد فضیلت‌ها، دانش است؛ نقطه پایان فضیلت‌ها دانش است.

ابررسانایی superconductivity

امام على‌علیه‏‌السلام: سرآمد فضیلت‌ها، دانش است؛ نقطه پایان فضیلت‌ها دانش است.

اولین اتومبیل ابررسانای جهان

مترجم: Hamidreza Abbasi

مرجع:Sumitomo Electric Industries



برای اولین بار سومیتومو الکتریک با استفاده از یک موتور ابررسانای کوچک موفقیت به حرکت درآوردن یک اتومبیل مسافربری شد. قدرت موتور در حدود 30کیلووات و گشتاور آن N.M120 است. با استفاده از این موتور توانایی ایجاد گشتاور بیشتر و فضای موتور کاهش می‌یابد و در مجموع راندمان انرژی بالاتری ایجاد می‌کند.




هدف از تولید نمونه اولیه:


ابررسانایی الکتریسیته را با مقاومت تقریبا" صفر از خود عبور می‌دهد. این بدان معناست که چگالی جریان بالایی قابل انتقال است و از این جهت توجه بسیاری را به عنوان یک فناوری جدید جهت بهینه سازی انرژی به خود اختصاص داده است.

سومیتومو الکتریک، تحقیقات در کاربردهای عملی از تکنولوژی ابررسانا دما بالا برای حوزه های مختلف صنعت را انجام می‌دهد، و در حال توسعه یک سیم ابررسانا مبتنی بر بیسموت است که بالاترین سطح جریان بحرانی را در جهان داراست. با استفاده از این پیشرفت سومیتومو الکتریک در پروژه‌های مختلف مربوط به تکنولوژی ابررسانا شرکت می‌کند، مانند: تست اطمینان[1] کابل‌های ابررسانای دما بالا در ایالات متحده و پروژه دانشگاه صنعتی ژاپن در توسعه موتورهای ابررسانا در نیروی‌ محرکه کشتی‌ها.

یکی از کاربردهای امکان‌پذیر و عملی ابررسانای دما بالا استفاده آن در موتور خودروهای الکتریکی است. با قصد اثبات امکان استفاده از ابررسانایی در موتور خودرو و معرفی آن به صورت گسترده در صنایع و جامعه، سومیتومو الکتریک اولین اتومبیل الکتریکی با استفاده از تکنولوژی جامع ابررسانای دما بالا را نمونه سازی کرد.




[1] Demonstration Test

 
 


ویژگی‌های اتومبیل ابررسانا:


یک موتور خودروی الکتریکی استاندارد از کویل‌هایی با سیم‌های مسی ساخته شده است. از آنجایی که با ایجاد مقاومت الکتریکی به سادگی گرم می‌شود، این سیم تنها مقدار محدودی از جریان را انتقال می‌دهد. که این بدان معنی است که برای تولید گشتاور بزرگ با مشکل مواجه می‌شویم. از سوی دیگر ابررسانا الکتریسیته را با مقاومت صفر عبور می‌دهد که می‌توان مقدار جریان بزرگی را بدون تلفات عبور داد. با استفاده از کویل‌های ابررسانا خودرو می‌تواند گشتاورهای مداوم ایجاد کند و انرژی باتری را با راندمان بالایی مصرف کند. بنابراین در مقایسه با یک ماشین الکتریکی استاندارد به صرفه‌جویی در انرژی کمک بسزایی می‌کند. ویژگی‌های ساختار یک موتور ابررسانای معمول را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:




تولیدات آینده:

هدف سومیتومو الکتریک بهبود بیشتر عملکرد سیم‌های ابررسانای دمالا بالایش است و تحقیق را بر روی کاربرد موتورهای ابررسانا در وسایل نقلیه بزرگ مانند کامیون و اتوبوس ادامه خواهد داد.





مترجم: حمیدرضا عباسی

مرجع:Sumitomo Electric Industries

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد