ابررسانایی superconductivity

امام على‌علیه‏‌السلام: سرآمد فضیلت‌ها، دانش است؛ نقطه پایان فضیلت‌ها دانش است.

ابررسانایی superconductivity

امام على‌علیه‏‌السلام: سرآمد فضیلت‌ها، دانش است؛ نقطه پایان فضیلت‌ها دانش است.

سرانجام قطارمغناطیسی در ایران به کجا ختم شده؟

تمامی اخبار مربوط به پروژه قطار مغناطیسی را به ترتیب تاریخ قرار داده شده:


1.        مشهد، ایرنا،٢٦/٠١/٨٦


تفاهمنامه پروژه قطار سریع‌السیر مشهد- تهران، شنبه شب در پایان جلسه شورای اداری این استان با حضور "پرویز داوودی" معاون اول رییس جمهوری در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد، منعقد شد.

استاندار خراسان رضوی در مراسم انعقاد این تفاهم نامه‌ها در سخنانی گفت:تفاهمنامه پروژه قطار سریع‌السیر مشهد تهران بین نمایندگان شرکت "شلگل" آلمان و وزارت راه و ترابری منعقد شد.
"
محمدجواد محمدی زاده" افزود: برای اجرای پروژه یاد شده، ریلی تحت عنوان "مگ لیز" که همان حرکت معناطیسی ریل است، به کار گرفته می‌شود.


وی گفت: با اجرای این پروژه، قطار با سرعت 500 کیلومتر در ساعت مسیر مشهد به تهران را ظرف مدت 2/5 تا 3 ساعت می‌پیماید و میزان سرمایه گذاری در اجرای آن شش میلیارد و هفتصد میلیون یورو با روش BOS است. وی اضافه کرد:باز پرداخت این سرمایه گذاری حداقل 15 و حداکثر 25 ساله است و پیش‌بینی می‌شود با اجرای این پروژه، قطار سریع‌السیر مشهد تهران قابلیت جابجایی 10 میلیون مسافر را در سال داشته باشد.

2.       خبرآنلاین

زمان انتشار ۱۹:۲۴   ۱۳۸۸/۳/۱۰

حرف و‌حدیث‌های قطار ۱۲‌میلیارد یورویی تهران- مشهد

صنعت - با وجود ادعای مسوولان طرح ایجاد قطار مغناطیسی تهران - مشهد همچنان در دست‌انداز قرار دارد.

سمیه فتحی: قرارداد پروژه قطار سریع‌السیر مشهد - تهران که در اواخر هفته گذشته به امضای وزیر راه وترابری با آلمانی‌ها رسید در حالی که در طی سال‌های گذشته مانند توپی سرگردان در جریان بود. مخالفت‌های بسیاری در خصوص اجرای این پروژه وجود داشت به طوری در زمان محمد رحمتی وزیر راه وترابری وقت این قرارداد هیچگاه به سرانجام نرسید.

رحمتی معتقد بود با توجه به شرایط کشور اجرای قطار مغناطیسی مقرون به صرفه نیست و عاقبت خوشی نخواهد داشت. گفته شده وزیر پیشین حتی در آن زمان از رئیس‌جمهور در خواست مرخصی می‌کند تا ثابت کند این پروژه به بن‌بست خواهد رسید. از سوی دیگر کارشناسان بخش ریلی نیز با قطار مغناطیسی مخالف هستند و بارها این مسئله را اعلام کرده‌اند. اما وقتی حمید بهبهانی بر مسند وزارت راه‌وترابری تکیه می‌زند قطار مغناطیسی دوبار بر سر زبان‌ها می‌افتد و در چند روز باقیمانده عمر دولت نهم این قرارداد امضا می‌شود تا شاید ایران جزو اولین کشوری باشد که قطار مغناطیسی در آن تجربه خواهد شد .

البته مسئله در همین‌جا باقی نمی‌ماند. حمید بهبهانی که با صراحت تمام از خرج نکردن حتی یک ریال برای اجرای قطار مغناطیسی خبر داده بود، اما مدیر پروژه قطار مغناطیسی مشهد - تهران از پرداخت ٥ میلیون یوروی ایران در انجام مطالعات طرح و تقبل ٣٠ درصد از هزینه کل پروژه خبرداد.


حسین علی بهروزی‌فر مدیر پروژه قطار سریع‌السیر مشهد - تهران درجمع خبرنگاران اظهار کرد: با برآوردهای انجام شده در سال ٨٦، ٧ میلیارد یورو اجرای این طرح با مسئله بومی‌سازی آن پیش‌بینی شده است این در حالی است که این پروژه با قیمت اصلی بین ١٧ تا ٢٤ میلیون یورو در می‌آید.


وی افزود: ١٣ کنسرسیوم خارجی و ٦ کنسرسیوم داخلی در این پروژه مشارکت خواهند داشت و در داخل کشور علاوه براینکه وزارت راه باید ٣٠ درصد از کل هزینه پروژه را به صورت تملک اراضی تأمین کند باید تا ٥ میلیون یورو نیز تسهیلات و وام را به عنوان تضمین برای اجرای این پروژه در اختیار پیمانکار قرار دهد.

وی درباره احتمال لغو این قرارداد در دولت بعد گفت: قرارداد مذکور با دولت جمهوری اسلامی ایران منعقد شده است و با شخص وزیر یا رئیس‌جمهور این قرارداد منعقد نشده است که با تغییر دولت لغو شود.درصورت تغییر دولت نیز هیچ تغییری در این قرارداد به وجود نخواهد آمد و اگر قرارداد لغو شود باید علاوه بر هزینه صرف شده، غرامت نیز پرداخت شود بهروزی فر درباره هزینه‌هایی که تاکنون در این پروژه خرج شده است، گفت: تاکنون ٢ میلیارد تومان در ایران و ٢ میلیارد تومان در آلمان هزینه شده است.


وی درباره قیمت بلیت این قطار هم گفت: طبق برآورد‌های اولیه که متعلق به سال ٨٦ است قیمت بلیت در صورتی که این پروژه را ٣٥ ساله در نظر بگیریم ٢٥ یورو، در صورتی که ٢٥ ساله در نظر بگیریم ٣٠ یورو و چنانچه ٢٠ ساله در نظر بگیریم ٣٥ یورو در نظر گرفته شده است.

وی البته از تغییر این نرخ با توجه به افزایش تورم در سال‌های آینده خبر داد و افزود: البته قرار است دولت برای تعدیل قیمت بلیت یارانه بدهد و با توجه به اینکه در تمام دنیا دولت‌ها موظف به جابه‌جایی مسافر هستند دولت باید این کار را انجام دهد.


وی درباره احتمال افزایش قیمت بلیت این قطار گفت: کلیه مطالعات این طرح با قیمت و برآورد سال ٨٦ پیش‌بینی شده است اما قرارداد در سال ٨٨ منعقد شده است همین الان ٢٠ درصد افزایش هزینه داریم. در صورتی که دولت ایران هماهنگی‌های لازم را انجام ندهد بر اساس تورم قیمت بلیت افزایش خواهد یافت. بهروزی‌فر با بیان اینکه در پایان این طرح دولت صاحب تکنولوژی است و می‌تواند سالانه ٥٤ میلیون نفر را جابه‌جا کند، گفت: طبق این طرح اگر هر١٠ دقیقه یک قطار با ظرفیت ١١٧٣ مسافر حرکت کند سالانه ٥٤ میلیون نفر مسافر جابه‌جا می‌شوند که البته این تعداد تا ٥٠ سال و ٣٠ سال آینده مقرون به صرفه است.

بهروزی‌فر هزینه اجرایی کل طرح را ٦/٧ میلیارد یورو به صورت BOT تعریف شده است که براساس قرارداد ٧٠ درصد سرمایه‌گذاری توسط طرف آلمانی و ٣٠ درصد دیگر آورده دولت ایران است که به صورت مسائل پایه‌ای ساخت ایستگاه و خرید زمین و رساندن برق به پایه دستگاه‌هاست.


وی افزود: بر اساس مطالعه ما ٩٣ درصد از اراضی تهران - مشهد مسطح است و چنانچه دولت نتواند اراضی این منطقه را تملیک کند می‌توانیم با خرید دو متر از این زمین‌ها جهت احداث پایه کل پروژه را به صورت حریم هوایی اجرا کنیم. بهروزی‌فر تصریح کرد: دولت موافقت اولیه خود را برای احداث کل پروژه بر روی پایه اعلام کرده است. مدیر پروژه قطار سریع السیر مشهد - تهران درباره ایرادات وارد بر این طرح افزود: برخی ایراد گرفته‌اند که این پروژه دارای سر و صدای زیادی است که باید گفت کل صدای ایجاد شده از این پروژه کمتر از حرکت یک تریلی ١٨ چرخ با بار آهن است و البته میزان برق مصرفی نیز کمتر از یک تلویزیون رنگی. وی ادامه داد: این طرح پنج ایستگاه در طول مسیر و دو ایستگاه ابتدا و انتهایی دارد تصور می‌شود در نهایت هزینه کل پروژه به ١٢ میلیارد یورو برسد.

بهروزی فر افزود: اگر هزینه کل پروژه را ١٢ یا ١٠میلیارد یورو در نظر بگیریم ٥٦ میلیون یورو هزینه مطالعات طرح است که از محل پول سرمایه‌گذار تأمین می‌شود و البته برای تهیه اسناد مورد نیاز بانک سرمایه‌گذار نیز قرار شده است دولت یاران و طرف آلمانی به صورت ٥٠ درصدی سرمایه‌گذاری کنند که سهم ایران ٥ میلیون یورو و سهم آلمانی ٦/٧ میلیون یورو است و تاکنون نیز سرمایه‌گذاری طرف آلمانی انجام شده است.

وی درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد وقتی این تکنولوژی وارد ایران می‌شود بازهم به بهانه تحریم کارها بخوابد؛ در پروژه‌های قبلی شرکت‌های خارجی به بهانه تحریم حاضر نشدن قطعات به ایران بدهند نمونه آن قطار شهری مشهد است که طرف خارجی حاضر به همکاری نیست، تصریح کرد: مسائل تحریم در این پروژه رفع شده است. طبق مطالعات و هماهنگی‌ها پنج سال ابتدای بهره‌برداری هدایت و رهبری توسط طرف آلمانی است، پنج سال دوم هدایت توسط ایرانی‌ها و مدیریت با کشور اصلی، بعد از پنج سال دوم کل طرح توسط ایرانی‌هاست.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که حتی در دنیای امروز نیز قطار مغناطیسی مورد توجه نیست و دنیا قطار مگلو را نپسندیده است. حتی تجربه‌ای در این زمینه در دنیا اجرا نشده است البته برای مسیرهای کوتاه اجرا شده در کشورهایی نظیر چین، شاهد بهره‌برداری از ‌کیلومترها قطار سریع‌السیر هستیم. اما در ابعاد گسترده برای مسیر بیش از ٥٠٠ کیلومتر اولین تجربه در دنیا به شمار می‌آید که به زعم بسیاری از کارشناسان قطار مغناطیسی در ایران با شکست مواجه خواهد شد.

 

3.     عصر ایران

کد خبر ۱۰۹۸۰۴

تاریخ انتشار ۰۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ 

٧ دقیقه از تهران به کرج با قطار مغناطیسی

به گزارش مهر، عباس قربانعلی‌بیک از توانایی صنایع ریلی کشور برای بومی کردن فناوری قطار فوق سریع (مغناطیسی) خبر داد.

رئیس کارگروه تخصصی صنایع ریلی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه فناوریهای پیشرفته یکی از نیازهای اصلی صنعت ریلی است، افزود: با توجه به اینکه سیستمهای حمل‌ و‌نقل دنیا به صورت مداوم در حال تغییر هستند، برای استفاده از فناوریهای جدید، نیازمند مطالعه، سرمایه‌گذاری و حرکت در چارچوب یک نقشه راه و برنامه راهبردی مشخص هستیم.


قربانعلی بیک با بیان اینکه استفاده از حمل ‌و‌نقل سریع‌السیر با تکنولوژی مگلو (مغناطیسی)، منوریل و تراموا در صنایع ریلی باید مد نظر قرار گیرد، تصریح کرد: قطار مغناطیسی در دنیا فناوری جدیدی محسوب می‌شود که هنوز به بلوغ نرسیده است و تنها دو کشور آلمان و ژاپن سازنده این نوع سیستم هستند.


وی ادامه داد: به نظر می‌رسد سیستم ژاپنی به دلیل فناوری بالاتر، انطباق با شرایط آب‌ و‌هوایی ایران و مقاومت در مقابل زلزله، از مزیتهای بهتری نسبت به سیستم آلمانی برخوردار است.


رئیس کارگروه تخصصی صنایع ریلی ایدرو با اشاره به پروژه مغناطیسی کردن قطار تهران - مشهد، گفت: برای تحقق سند چشم انداز کشور، وزارت صنایع و معادن نقش خود را در حوزه ریلی قوی و موثر ایفا کند و از آنجا که در کلان شهر تهران ترافیک به یک معضل تبدیل شده، بنابراین می‌توان با استفاده از تکنولوژیهای مدرن، رویکرد مناسبی در این رابطه داشت.


قربانعلی ‌بیک با بیان اینکه وزارت صنایع و معادن این آمادگی را دارد تا نخستین خط پایلوت قطار مغناطیسی کشور را احداث کند، افزود: محور تهران - کرج جزو یکی از مسیرهایی است که به دلیل ترافیک فراوان مترو نیز دیگر جوابگوی آن نیست که البته با احداث قطار مغناطیسی، فاصله زمانی این مسیر با مترو از ٣٠ دقیقه فعلی به ٧ دقیقه کاهش پیدا می‌کند که این امر نیز تاثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت و کاهش ترافیک خواهد داشت.

 

 

4.     پایگاه خبری تحلیلی انتخاب


تاریخ انتشار: ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۰

آخرین اخبار از پروژه قطار مغناطیسی تهران_مشهد


مدیر اجرایی پروژه‌ی قطار مغناطیسی تهران - مشهد گفت: اجرای پروژه قطار مغناطیسی تهران - مشهد همچنان منوط به ارائه تضمین ایران به سرمایه‌گذار خارجی ‌است.


حسینعلی بهروزوی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)اظهار کرد: بهمن ماه سال گذشته برای برای پیگیری وضعیت قطار مغناطیسی تهران - مشهد با سرپرست وزارت راه و ترابری جلسه داشتیم.

وی با تاکید بر این‌که سرپرست وزارت راه و ترابری دستور پیگیری این پروژه را دادند، گفت: با سازمان‌های داخلی در حال مذاکره برای تامین سرمایه‌ی لازم برای اجرای این پروژه هستیم.


مدیر اجرایی پروژه‌ قطار مغناطیسی تهران- مشهد با اشاره به این‌که از سرمایه‌گذاری خارجی نیز استفاده می‌کنیم، اضافه کرد: دولت باید تضمین‌های لازم را به سرمایه‌گذاری خارجی بدهد، به‌عبارت دیگر اجرای این پروژه منوط به ارائه‌ی ضمانت ایران است.


وی با اشاره به این‌که دولت برای اجرای این پروژه، زمین آزاد می‌کند، تصریح کرد: علاوه بر ارائه‌ی زمین، دولت باید کارهای جانبی دیگری انجام دهد که برای او درآمد ایجاد می‌کند.


به گزارش ایسنا گفتنی است، به دلیل سرعت بالای این قطار مغناطیسی که تا٥٠٠ کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد، مسافت ٨٦٠ کیلومتری میان دو شهر تهران-مشهد بدون توقف در ایستگاه‌ها دو ساعت و با توقف در ایستگاه‌ها ٥/٢ ساعت خواهد بود.


بر این اساس، اولین بار در کشور ما صحبت حضور قطارهای سریع السیر در مسیرتهران-مشهد قبل از پیروزی انقلاب توسط وزیر راه و ترابری وقت که برای افتتاح راه آهن به ژاپن دعوت شده بود، مطرح شد.

وی در این سفر از یک شرکت دولتی در ژاپن درخواست کرد که قطعات فاز اول راه‌آهن تهران – مشهد را براساس راه‌آهن مغناطیسی ژاپن با سرعت٢٥٠ کیلومتر بر ساعت مطالعه کند، اما پس از مطالعه این شرکت به دلیل هزینه بسیار زیاد، اجرای پروژه توسط طرف ایرانی مورد موافقت قرار نگرفت.


پس از آن صحبت درباره قطارهای مغناطیسی که قیمت بسیار بالایی دارند، دوباره از سال ١٣٨٤ برای مسیر تهران- مشهد آغاز شد و سرانجام خرداد ماه سال ٨٨ قرارداد نهایی قطار سریع‌السیر مشهد - تهران با حضور حمید بهبهانی- وزیر راه و ترابری وقت- با آلمانی‎ها امضا شد.


در این مراسم بهبهانی با بیان این که از حدود ‌3 سال پیش درگیر اجرای این پروژه هستیم، اظهار کرد: امروز با امضای این قرارداد به نقطه عطفی در کشور رسیدیم.

 

 

5.     اداره کل راه‌آهن خراسان


امکان اجرای پروژه قطار مغناطیسی تهران-مشهد با سرمایه داخلی


روزنامه خراسان: ٣١/٠٢/٩٠

امکان اجرای پروژه قطار مغناطیسی تهران-مشهد با سرمایه داخلی


مدیر اجرایی پروژه قطارهای مغناطیسی تهران-مشهد با اشاره به این که در حال بررسی هستیم تا اگر این اقدام توسط سرمایه گذاری خارجی محقق نشد با یک سازمان داخلی مذاکره کنیم تا این پروژه با سرمایه گذاری داخلی اجرا شود، گفت: نظر سرپرست وزارت راه و ترابری درباره اجرای این موضوع مساعد است.حسینعلی بهروزی فر در گفت وگو با ایسنا با اشاره به این که کاری که اکنون در مورد این پروژه انجام می شود، تکرار چیزی است که در گذشته انجام شده، اظهار کرد: در گذشته یک شرکت سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده بود که برای اجرای این پروژه سرمایه گذاری کند. وی در ادامه با اشاره به این که این شرکت را به وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی کردیم، تصریح کرد: صورت جلسه ای ارائه شد که بر اساس آن ٧/٦ میلیون یورو سرمایه را برای اجرای پروژه وارد کنیم.به گفته او با این مجوز سرمایه گذاری هیچ گونه تاییدی برای بازگشت سرمایه سرمایه گذار خارجی وجود ندارد، به عبارت دیگر دولت ایران باید به سرمایه گذار خارجی در این باره تضمین بدهد.


وی افزود: دولت ایران اعلام کرده که ملی نشدن پروژه را تایید می کند و همچنین پروژه مصادره نمی شود، اما مسئله این است که سرمایه گذار خارجی تضمین می خواهد.بهروزی فر گفت: در حال بررسی هستیم تا اگر این اقدام توسط سرمایه گذاری خارجی محقق نشد با یک سازمان داخلی مذاکره کنیم تا این پروژه ها با سرمایه گذاری داخلی اجرا شود.مدیر اجرایی پروژه قطار مغناطیسی تهران-مشهد با اشاره به این که نظر سرپرست وزارت راه و ترابری در این باره مساعد است، گفت: بهتر است پروژه با سرمایه داخلی انجام شود تا سود آن به جیب سرمایه گذاران داخلی برود. بهروزی فر با تاکید بر این که طی چند سال گذشته استفاده از سرمایه خارجی برای اجرای پروژه ها موفقیت آمیز نبوده است، تصریح کرد: تنها پروژه های نفتی بوده که سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری از آن ها استقبال کرده اند، زیرا در صورتی که سرمایه سرمایه گذار باز نگردد، نفت را در ازای آن برمی دارند.وی در پایان تاکید کرد: نباید کاری که در گذشته انجام شده اما موفقیت آمیز نبوده است را دوباره تکرار کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد